Groente-, fruit-, tuinafval en etensresten (gft) is bijvoorbeeld schillen en botjes (etensresten), snoeiafval en uitgebloeide bloemen. Veel van ons afval is gft. Gft is uitstekend recyclebaar.
U kunt gft aanbieden in een container of bij één van de milieustraten.
> Bekijk uw persoonlijke afvalkalender.
Wat hoort waar?
Voor het gemak zetten we de scheidingsregels op een rijtje, ingedeeld naar: keukenafval, fijn tuinafval, dieren en hulpmiddelen bij afval scheiden.
Wél bij het gft
Keukenafval
- groente-, fruit- en snijresten en schillen
- theezakjes en koffiepads
- aardappelen, aardappelschillen, brood, rijst, deeg, pasta
- etensresten, gekookt of ongekookt, kliekjes
- zuilvelproducten zoals kaas
- ei-, vis- en vleesresten, ook botjes en graten
- jus en bakvet (gestold)
- notendoppen, (mossel)schelpen en eierschalen
- losse thee en koffiedik (papieren filter mag er ook bij)
- koekjes, snoep, chocolade, noten, pitten, snacks
Fijn tuinafval
- bloemen en planten
- klein/fijn snoeiafval, loof, gemaaid gras en bladeren
- tuin- en potgrond (kleine hoeveelheden)
- takken, stronken, stammetjes
Dieren
- strooisel (hooi, stro, zaagsel) gebruikt voor kleine knaagdieren (zoals cavia, konijn, hamster) met hun poep
- (restanten) diervoer
Hulpmiddelen bij afval scheiden
- speciale composteerbare gft-inzamelzakken
- ongebleekt en onbedrukt keukenpapier gebruikt om organisch afval (saus, vet, etensresten) op te vegen
Niet bij het gft
Keukenafval
- verpakkingen van wat voor materiaal dan ook
- plastic tassen of zakken
- drankverpakkingen van zuivel- en vruchtensappen
- kaaskorst
- koffiecups
- frituurvet en olie
- kauwgom
Tuinafval
- bloem- en plantenpotten, aardewerk
- steen, steentjes, grind, zand, aarde, grond, klei
- kunstmest, bestrijdingsmiddelen, worteldoek, hydrokorrels
- balken, timmerhout, metaal
Dieren
- poep en mest van grote dieren, zoals hond, kat, paard en koe
- kattenbakvulling en vogelkooizand
- haren, pluizen
- dode dieren of slachtafval
Hulpmiddelen bij afval scheiden
- plastic zakken
- lege inzamelzakken
- zakken van textiel
- bewaarbakjes
- metalen, zoals ijzer, blik, aluminium
- glas
- grote stukken of hoeveelheden papier, karton
- producten en verpakkingen van plastic, ook niet van bioplastic of composteerbaar plastic
- (wegwerp)producten en verpakkingen van natuurlijke materialen, zoals plantenpotten, bakjes, borden, bestek en rietjes van bamboe, kokos, palmblad, mais, (suiker)riet of stro
- textiel
- kurk
- as en kool van rookwaar, haard, kachel en barbecue
- tabak, sigaretten, sigaren, peuken, filters
- luiers, tampons, maandverband, incontinentiemateriaal
- wondverband, pleisters, medicijnen
- stofzuigerzakken en hun inhoud
- (fruit)stickers
- koffiebekers van welk materiaal dan ook
Naar de milieustraat
- bakstenen
- hout
- potgrond, tuingrond, zand en aarde
- snoeihout groter dan 50 cm
- takken langer dan 50 cm
Bioplastic mag niet bij het gft
Plastic hoort niet bij het gft. Het vervuilt de compost en moet dus vóór het composteerproces uit het gft worden gehaald. Ook zakjes gemaakt van bioplastic horen niet in de gft-container, omdat het te lang duurt voordat ze afbreken en composteren. Bioplastic is plastic gemaakt van plantaardig afval in plaats van aardolie of -gas. Alleen speciale, composteerbare gft-zakken met het Kiemplant-logo of OK-Compost-logo mogen bij het gft, omdat zij een handig hulpmiddel zijn bij gft scheiden. Die zijn verkrijgbaar bij verschillende winkels en supermarkten.
Meer weten? Ga dan naar de website van Milieu Centraal.
Tips voor een frisse gft container
Zo voorkomt u dat uw gft-container gaat stinken of dat er maden (larven van vliegen) in komen.
- Zet de container op een koele plek uit de zon.
- Gooi geen vochtig afval in de container.
- Laat gemaaid gras een dag drogen en laat vochtige etensresten eerst uitlekken.
- Verpak snel bedervende en stinkende etensresten zoals vlees en vis in een krant.
- Maak de container regelmatig schoon met water en eventueel groene zeep. Gebruik geen chloor, want dit is schadelijk voor het milieu.
- Leg een oude krant of een laagje droog gft-afval onderin. U kunt ook speciale composteerbare of papieren gft-zakken gebruiken. Deze kunt u kopen in de supermarkt. Dit vergemakkelijkt het legen van de container.
- Zorg dat de gft-container leeg (en schoon) is wanneer u met vakantie gaat. Dit is meteen een goed moment om de container te luchten.
Tips voor uw gft-container als het vriest
Bij vorst kan het gft-afval in uw container vastvriezen. Hierdoor kan deze niet geleegd worden. We geven u graag tips die helpen om dit te voorkomen.
- Plaats uw container in de luwte van uw woning.
- Zet uw container tijdens de vorstperiode op een vorstvrije plaats, zoals in een berging of garage.
- Leg krantenpapier onderin de container of gebruik een speciale composteerbare papieren gft-zak. Deze kunt u kopen in de supermarkt. Dit vergemakkelijkt het legen van de container.
- Gebruik geen zout om bevriezing tegen te gaan. Zout verontreinigt het gft-afval.
Hergebruik: compost en groengas
Als u gft gescheiden van het restafval houdt, wordt het gerecycled tot bijvoorbeeld compost en biogas (groengas). Compost is een bodemverbeteraar in de tuin of op het land. Groengas is een alternatief voor aardgas. Gft dat in het restafval wordt gedaan, wordt met het restafval verbrand en niet gerecycled, dit gft zijn we voor altijd kwijt.
Alle glazen flessen en potjes uit de glascontainers worden gerecycled.
Glasverpakkingen zamelen we gescheiden van het restafval in. Zo kunnen ze gerecycled worden. U kunt ze brengen naar een glascontainer. Er is er altijd wel eentje bij u in de buurt, bijvoorbeeld in de wijk of bij het winkelcentrum. In de glascontainer mogen (glazen) potten en flessen waarin voedsel, drinken of cosmetica heeft gezeten. Zorg dat de verpakking leeg is. Deksels en doppen kunt u laten zitten. Andere kleine glassoorten vallen onder restafval. Grote stukken glas kunt u aanbieden bij één van de milieustraten.
Flessen en potjes die in de glascontainer mogen, herkent u aan het glasbaklogo op het etiket.
Glas dat u niet in de glasbak doet, maar in het restafval gooit, wordt niet gerecycled maar met het restafval verbrand. Dit glas zijn we voor altijd kwijt. In Nederland recyclen we al 86% van alle glasverpakkingen. Ons land is wereldwijd koploper in glasrecycling.
Wat hoort waar?
Voor het gemak zetten we de scheidingsregels van verpakkingsglas op een rijtje.
Wel in de glascontainer
Glazen flessen, zoals:
- wijnflessen
- bierflesjes zonder statiegeld
- flessen van sterke drank (let op: géén stenen kruiken)
- flessen van vruchtensappen, siroop en diksap (van glas)
Verpakkingsglas, zoals:
- jampotjes
- spaghettisausflessen of -potten
- olijfolieflesjes
- mayonaisepotjes
- sambalpotjes
- kruidenpotjes
- crèmepotjes van doorzichtig glas
- yoghurtpotjes van glas
- babyvoedingpotjes van glas
Niet in de glascontainer
Bij het restafval
- gloeilampen
- drinkglazen
- stenen kruiken (bijvoorbeeld van jenever)
- scherven van glas
- serviesgoed (zoals koffie- en theekopjes en borden (porselein))
Naar de milieustraat
- autoruiten, ruiten, vensterglas en ander vlakglas (in de speciale vlakglascontainer)
- tl-lampen
- douchewand
- draadglas
- gewapend glas
- glasvezel isolatiemateriaal
- glaswol isolatiemateriaal
- halogeenlampen
- hittebestendig glas (zoals ovenschalen)
- plexiglas
- sierglas te groot voor de glasbak
- spaarlamp
- spiegels
- stenen kruiken (jenever)
- uv-lampen
- vaas (glas of ander materiaal)
- zonnebanklampen
Glas in de glascontainer is recycling
Glas kan eindeloos en voor 100% worden gerecycled. Van scherven worden nieuwe glazen flessen en potjes gemaakt. Dit kan oneindig vaak. Want als glas eenmaal is gemaakt, blijft het altijd glas en behoudt het zijn goede kwaliteit.
De kringloop van glas
De kringloop werkt als volgt. Het glas uit de glascontainers verzamelen we met een inzamelauto. Het witte (kleurloze) glas gaat in het ene compartiment van de auto, en de andere kleuren (groen, bruin) in het andere. Zo blijft het glas op kleur gescheiden. Precies zoals u het in de glascontainer heeft gedaan. De inzamelauto vervoert het glas naar het gespecialiseerde glasrecyclingbedrijf.
Bij dit bedrijf doorloopt het glas een hele route langs geavanceerde scheiders. Vervuiling, zoals deksels, hittebestendig glas, keramiek, steen en porselein, wordt uit het glas gehaald. U helpt enorm aan een efficiënt recycleproces als u alleen verpakkingsglas in de glascontainer doet en geen afval. Nadat de etensresten van de scherven zijn verwijderd, gaan de schone scherven als grondstof naar de glasfabrieken. De glasfabriek smelt de scherven en maakt er nieuwe flessen en potten van. De flessen en potten gaan naar de voedingsindustrie. Deze verpakt er producten in, die u koopt. Na gebruik doet u de flessen en potten weer in de glascontainer. Dan begint het hele kringloopproces opnieuw.
21 kilo glas per persoon, 430 miljoen kilo in totaal
Dankzij deze kringloop blijft elke glasscherf uit de glasbak in de glasverpakkingsketen. In ons land wordt 86% van het glas dat op de markt komt ingezameld voor recycling. Dit is gemiddeld 21 kilo per persoon, 430 miljoen kilo glas in totaal - elk jaar weer. Door glas te recyclen besparen glasfabrieken op primaire grondstoffen (zand, soda, kalk) voor de glasproductie: 1 ton scherven bespaart 1,2 ton zand en andere grondstoffen. En zij besparen met elke 10% inzet van scherven 2,5% energie, en daarmee CO2-uitstoot. 1 ton scherven bespaart 0,6 ton CO2-uitstoot in de keten.
Meer weten? Bekijk de video over de glaskringloop
Gaat u binnenkort iets slopen of verbouwen? Als u werkt aan een huis of schuur van vóór 1994 kan er asbest in zitten. Vroeger werd asbest veel gebruikt in bouwmaterialen, bijvoorbeeld in dakbeschot, gevelpanelen, golfplaten, kit, leidingen, plafondplaten, schoorstenen, vensterbanken en vloerzeil. Sinds 1993 is het gebruik van asbest verboden vanwege de gevaarlijke gezondheidsrisico's. Als asbest oud wordt, kunnen er gevaarlijke vezels vrijkomen die kanker kunnen veroorzaken als u ze inademt. Daarom moet asbest op een veilige en verantwoorde manier worden verwijderd.
Asbest herkennen en veilig verwijderen
Het is belangrijk om te weten hoe u asbest herkent en veilig verwijdert. Als u dit zelf wilt doen, zijn er regels waaraan u zich moet houden. U kunt het asbest naar een van onze milieustraten brengen. Maar voordat u dat doet, moet u een sloopmelding bij uw gemeente indienen. Soms hebt u ook een vergunning nodig. Op de website van uw gemeente kunt u hierover meer informatie vinden.
Op de website van Omgevingsdient Zuid-Holland Zuid en Omgevingsdienst regio Utrecht ontdekt u hoe u asbest kunt herkennen.
Stappenplan om asbest te verwijderen
Raadpleeg het stappenplan “Thuis asbest verwijderen” op de website van Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid. Of op de website van Omgevingsdienst regio Utrecht.
Asbest aanleveren bij de milieustraat
Voordat u het asbest naar de milieustraat brengt, moet u een formulier invullen waarin u meldt dat u asbest gaat brengen. Dit formulier kunt u downloaden. Geef dit formulier samen met de sloopmelding of vergunning aan de beheerder van de milieustraat. Het asbest moet u in speciale folie verpakken en goed dichtplakken. Deze folie en tape kunt u gratis bij onze milieustraat krijgen.
Puin (bouw- en sloopafval) bestaat voornamelijk uit steenachtige materialen, hout, metaal en kunststof. Puin ontstaat als u (ver)bouwt. Bij de inzameling van puin maken we onderscheid tussen schoon puin en vervuild puin.
U kunt puin aanbieden bij een van de milieustraten.
Wat hoort waar?
Schoon puin: naar de milieustraat
Niet-verontreinigd puin, zoals:
- bakstenen
- beton
- dakpannen
- grind
- klinkers
- keramisch materiaal
- metselwerk
- natuursteen
- stoeptegels
Vervuild puin: laten afvoeren door een commerciële partij (bedrijf)
- verontreinigd puin is vermengd met verontreinigde grond (gevaarlijke afvalstoffen).
- niet-bewerkbaar puin zijn materialen als gipsplaten, gasbetonblokken en kalkzandstenen of puin die zijn verontreinigd met glas of teer.
Hergebruik
Schoon puin wordt gezeefd en hergebruikt in de weg- en waterbouw. Bijvoorbeeld als verhardingsmateriaal onder het wegdek en in geluidswallen en bij de productie van beton en asfalt. Vervuild puin wordt eerst gereinigd. Daarna kan het alsnog worden hergebruikt. Materialen zoals hout en metaal worden gerecycled. Er worden weer nieuwe producten van hout en metaal van gemaakt.
Restafval is al het afval dat we (helaas nog) niet kunnen recyclen en hergebruiken. Door afval goed te scheiden, vermindert het restafval aanzienlijk. Minder restafval betekent een kleinere afvalberg, lagere afvalverwerkingskosten. En hergebruik van waardevolle materialen die van het restafval gescheiden worden gehouden.
U kunt huishoudelijk restafval aanbieden in een container of verzamelcontainer, of bij één van de milieustraten. Afhankelijk van waar u woont, heeft u één van beide mogelijkheden om uw restafval kwijt te kunnen: een container of verzamelcontainer in uw wijk.
> Bekijk uw persoonlijke afvalkalender
Wat hoort waar?
Wel bij het restafval
- autostoel
- afhaalpizzadoos
- aansteker (leeg)
- as
- badolie- en badschuimrestanten
- balpen
- (bank)passen
- behangpapier (resten en gebruikt)
- blikopener (niet elektrisch)
- brilmontuur (aluminium en kunststof)
- brillenglazen
- carbonpapier
- cd
- cementzak (leeg)
- condoom
- contactlenzen
- cups van bijvoorbeeld koffie
- damesverband
- dia
- diskette
- dvd
- folies (wikkel- of krimpfolie)
- gloeilamp
- haren van mens en dier
- hondenpoep (met zakje)
- hout (van bijvoorbeeld een fotolijstje, snijplank, deegroller, of losse stukjes hout)
- houtskool
- ijslollystokjes
- Incontinentiemateriaal
- kaars en kaarsvet
- kaaskorsten
- kattenharen
- kattenbakkorrels of -vulling standaard
- kauwgom
- keukenrolpapier vervuild
- kitkoker (leeg)
- kleefband (tape)
- kleurpotlood
- kristal
- kurk van fles
- kussen
- kwast met uitgeharde verf
- lp (langspeelplaat)
- latex (van bijvoorbeeld handschoenen)
- luiers en luierdoekjes
- make-upverpakking met restanten
- markeerstift
- nagellakflesjes
- nylondraad
- oaseblokken of steekschuim
- oorstaafje (wattenstokje)
- opgezet dier
- ordners en ringmappen
- pannen (om in te koken)
- papieren handdoekjes (vervuild)
- papieren tafellaken (vervuild)
- papieren zakdoekjes (vervuild)
- penseel
- piepschuim (kleine hoeveelheid)
- pillen: lege (doordruk)strips
- pizzadoos vervuild met etensresten
- plakband
- pleister
- poetslappen
- pruik
- racket (hout, kunststof of metaal)
- reinigingsdoekjes
- röntgenfoto's
- rubber
- schapenwol
- schelpen van bijvoorbeeld oesters en mosselen
- scherven van glas
- scherven van porselein
- schilderstape vervuild met verf
- schoensmeer
- schoonmaakdoekjes (wegwerp)
- schuursponsje
- servetten met etensresten
- servies (kapot)
- sigaren en sigaretten
- slippers (plastic)
- spaanplaat (kleine hoeveelheden)
- spuitbus leeg
- stempelkussen
- sticker
- stift
- stof
- stofzuigerzak
- stomazakjes
- tabak
- tampon
- tandenborstel
- tandenstoker
- tandzijde
- thermoskan
- tissues (wegwerpzakdoekjes)
- toiletdoekjes
- touw
- tuinslang
- verband (EHBO)
- verpakking papier of karton met etensresten
- vervuilde vodden
- videoband
- vinylbehang
- vochtig toiletpapier
- vodden bevuild met olie, smeer of verf
- voetbal
- vogelzand/volièrezand
- vulpen
- vuurwerkafval (gebruikt vuurwerk)
- wasco (krijt)
- watten
- zakdoek van papier
- zeepresten
- zilverkleurige zak voor eten (koffie, babypap)
- zilverzand (vogelkooi)
Niet bij het restafval
Materialen die bij een andere (gescheiden) afvalstroom kunnen worden gedaan. Deze materialen worden gerecycled. Ze worden als grondstoffen ingezet bij de fabricage van nieuwe producten. Herbruikbare grondstoffen die gescheiden worden ingezameld, zijn bijvoorbeeld: papier en karton, pmd, gft, glas en textiel.
Inleiding
Klachten zijn voor organisaties gratis adviezen. Een kans om van fouten te leren en de dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met klachten. Als publieke afvaldienstverlener willen we hierin een belangrijke stap maken en daarom hebben we een klachten- en meldingenprocedure. De doelstelling van deze procedure is het onderzoeken, beoordelen en toezien op de behandeling en afhandeling van klachten en meldingen van inwoners.
Definitie klacht
Een klacht is een mondelinge, telefonische of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop Waardlanden zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een externe partij heeft gedragen.
Definitie melding
Een melding is een schriftelijke of mondelinge (kennisgeving) uiting over een gebeurtenis, geconstateerde waarneming of feit die verband houdt met de taken van Waardlanden.
De klachtencoördinator
Deze functionaris heeft de volgende taken:
- Zorgt voor registratie van de ingediende klachten en meldingen op basis van een volledig ingevuld 'klachtenregistratie formulier';
- Zorgt voor een schriftelijke ontvangstbevestiging naar de klager/melder;
- Zorgt ervoor dat de klacht/melding ter afhandeling wordt aangeboden aan de daarvoor verantwoordelijke functionaris (klachtafhandelaar);
- Bewaakt dat de klacht/melding binnen de daarvoor gestelde termijn wordt afgehandeld;
- Stelt per kwartaal een rapportage aan het bestuur op over de geregistreerde klachten/meldingen. Hierin wordt inzicht gegeven in het aantal en aard van de klachten, de wijze van afhandeling en (indien relevant) de maatregelen die naar aanleiding van de klachten zijn doorgevoerd. Er zullen geen privacygevoelige gegevens in de rapportage worden opgenomen.
Indienen klacht
Een klacht kan schriftelijk of per mail worden ingediend.
- De klaagbrief wordt opgestuurd naar: Waardlanden, t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 555, 4200 AN Gorinchem;
- Per mail kunnen klachten gemaild worden naar info@waardlanden.nl.
Een klacht bevat:
- Naam, telefoonnummer en eventueel e-mailadres van de klager;
- Gegevens over de dienstverlening waarover de klacht is ontstaan;
- Relevante informatie over de klacht (feiten, omstandigheden, data of gebeurtenissen waarover wordt geklaagd).
Indienen melding
Een melding kan mondeling, schriftelijk of per mail worden ingediend.
- Schriftelijke meldingen worden opgestuurd naar: Waardlanden, t.a.v. de klachtencoördlnator, Postbus 555, 4200 AN Gorinchem;
- Per mail kunnen meldingen gemaild worden naar info@waardlanden.nl;
- Mondelinge meldingen kunnen op 0183-681111 gemeld worden.
- Meldingen kunt u doen op waardlanden.nl of in de Waardlanden-app.
Een melding bevat:
- Naam, telefoonnummer en eventueel een e-mailadres van de melder;
- Relevante Informatie over de melding (feiten, omstandigheden, data of gebeurtenissen waarover de melding betrekking heeft).
Behandeling en afhandeling van de klacht of melding
De procedure van behandeling en afhandeling wordt gecoördineerd door de klachtencoördinator:
- Als de klacht betrekking heeft op de klachtencoördinator zelf dan wordt deze vervangen door een persoon, aan te wijzen door het bestuur van Waardlanden;
- De klager ontvangt binnen 5 werkdagen een bevestiging per e- mail of per post van de klachtencoördinator waarin gemeld wordt dat de klacht in behandeling is genomen en door wie het wordt afgehandeld. De termijn van afhandeling wordt op 6 weken gesteld;
- Mocht de klacht niet binnen 6 weken afgehandeld kunnen worden, dan wordt de klager hierover tijdig (voor verstrijken van de eerste periode) schriftelijk geïnformeerd met vermelding van de reden van de vertraging en de termijn waarbinnen wel zal worden gereageerd;
- Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt de indiener hiervan door middel van een gemotiveerde mail/ brief op de hoogte gebracht. Tegen deze beslissing kan de indiener beroep aantekenen bij de betreffende gemeente.
- De klachtafhandelaar zorgt ervoor dat:
- Het dossier wordt bestudeert waarop de klacht betrekking heeft en verzamelt verder alle relevante Informatie;
- Eventuele nadere informatie bij de klager wordt ingewonnen;
- Het dossier en de nader verkregen informatie wordt beoordeeld en bekijkt deze in verhouding tot de argumenten van de klager;
- Het dossier besproken wordt met een ander binnen de onderneming als check op de eigen interpretatie (vier ogen principe);
- Er een standpunt wordt ingenomen;
- Dat de klager schriftelijk en gemotiveerd over dit standpunt wordt geïnformeerd;
- Dat dit standpunt wordt vastgelegd in een klachtendossier;
- De klachtencoördinator ontvangt van het ingenomen standpunt een afschrift.
Beroepsprocedure
Als de klager (inwoner) zich niet akkoord verklaard met de afwikkeling van de klacht (waaronder mede begrepen het besluit een klacht niet in behandeling te nemen), kan deze in beroep gaan bij de betreffende gemeente. Dit moet wel binnen een termijn van drie maanden gebeuren na het standpunt van Waardlanden. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman uit zich niet over het beleid of over de inhoud van wetten maar wel over gedragingen en uitvoeren van de taken van de overheid.
Geheimhoudingsplicht
Alle personen die vanwege hun functie of hun deskundigheid bij de behandeling van de klacht betrokken zijn, hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van hetgeen bij hen bekend Is geworden ten aanzien van de klacht en zullen zoveel mogelijk zwijgen over de feiten en gegevens van personen die daarbij bij hen bekend zijn geworden.
Registratie van klachten en meldingen
De medewerkers van het klantcontactcentrum van Waardlanden gebruiken het systeem AfvalRis om meldingen en klachten van inwoners over de openbare ruimte te registreren. In AfvalRis (versie 201045) is hiervoor de module 'MeldingKlacht' beschikbaar.
Situaties
Er kunnen zich verschillende situaties voordoen. Per situatie wordt er gekeken of er sprake is van een melding of een klacht. Een (formele) klacht moet geregistreerd en bewaard worden. De klachtafhandelaar werkt/handelt volgens een vaste procedure. Op een melding rust geen verplichting tot registratie/archivering. Op een melding kan meestal direct actie worden ondernomen. Voor het afhandelen van meldingen gebruikt Waardlanden in het systeem AfvalRls de module 'Meldingklacht'. Bij registratie in dit systeem wordt een meldingenformuller aangemaakt.
Jaarstukken
- Jaarrekening 2023
- Jaarrekening 2022
- Jaarrekening 2021
- Jaarrekening 2020
- Jaarrekening 2019
- Jaarrekening 2018
Jaarmagazine
Begroting
Uitvoeringsorganisatie Waardlanden is geen commercieel bedrijf, maar een samenwerkingsverband van de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Vijfheerenlanden. Deze zogenaamde gemeenschappelijke regeling verzorgt voor en namens de vier gemeenten de afvalinzameling.
De taken van de afvalinzameling en verwerking zijn formeel aan Waardlanden overgedragen. Waardlanden voert deze taken uit op basis van de vastgestelde afvalstoffenverordeningen en gemeentelijk beleid van de deelnemende gemeenten. Het bestuur van Waardlanden wordt gevormd door een wethouder uit elk van de vier gemeenten: wethouder Mark de Boer, wethouder Ton van Maanen, wethouder Arco Bikker (voorzitter) en wethouder Jan Nederveen.
(📷 Studio Retouched)
Bedrijfsvoeringsorganisatie
De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is de belangrijkste grondslag voor samenwerking tussen gemeenten, provincies en waterschappen. De bedrijfsvoeringsorganisatie is een lichte samenwerkingsvorm met een enkelvoudig bestuur. Het bestuur neemt daarbij de dagelijkse bedrijfsvoering op zich, onder toezicht van de gemeenten. De bedrijfsvoeringsorganisatie kan uitsluitend worden ingesteld bij zogenoemde collegeregelingen. Daarmee is de samenwerking automatisch beperkt tot uitvoering of bedrijfsvoering, de wettelijke verantwoordelijkheden van dat college.
Regelingen en statuten
Organisatie
- Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringorganisatie Reinigingsdienst Waardlanden
- Kaderstellend Inkoopbeleid Reinigingsdienst Waardlanden 2020
Financieel
Klachten
Bent u niet tevreden over onze dienstverlening en heeft u een klacht? Dan kunt u een klacht indienen. U kunt deze sturen naar:
Waardlanden
t.a.v. Klachtencoördinator
Postbus 555
4200 AN Gorinchem
E-mail: info@waardlanden.nl
Let op: telefonische en mondelinge klachten en klachten op social media kunnen wij niet in behandeling nemen.
Meer informatie vindt u in de klachten- en meldingenprocedure.
Vrijwilligers van papierverenigingen kunnen zich hier aanmelden voor de cursus 'Veilig oud papier ophalen'.
Voor vragen kunt u terecht bij papiercoördinator Jos de Lorm: 06-51406861.
Of stuur een mail papier@waardlanden.nl.

Waardlanden verzorgt de inzameling van huishoudelijk afval en grondstoffen voor de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Vijfheerenlanden.

Bij Waardlanden zorgen we ervoor dat uw bedrijfsafval slim wordt ingezameld en verantwoord wordt verwerkt. Van afvalinzameling tot gladheidsbestrijding en het vegen van bedrijfsterreinen – wij bieden maatwerkoplossingen die passen bij uw onderneming.
Benieuwd naar de mogelijkheden? Bel ons op 0183 73 22 50 of plan een afspraak met onze bedrijfsadviseur. Samen kijken we naar de beste oplossing voor uw bedrijf!