Terug naar overzicht

Inwoners van de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Vijfheerenlanden hebben per huishouden een milieupas. Deze pas hoort bij de woning. Vanaf 1 juli 2025 kost het € 15,00 voor een vervangende milieupas bij verlies of schade.

Waarom deze verandering?

Het vervangen van een milieupas kost geld: voor het aanmaken, verwerken, verzenden en de afhandeling door onze medewerkers. Daarom betaalt u vanaf 1 juli een vergoeding van € 15,- als uw pas kwijt of kapot is. Zo blijft het systeem eerlijk en houden we de kosten beheersbaar voor alle inwoners. Alleen wie een nieuwe pas nodig heeft, betaalt ervoor. Tegelijkertijd willen we met deze maatregel stimuleren dat inwoners zorgvuldig met hun pas omgaan. 

De pas is belangrijk: u heeft deze nodig om de verzamelcontainers voor restafval en gft te openen en voor toegang tot de milieustraten. Bewaar hem daarom goed, net als andere belangrijke passen. 

Bewaar de milieupas goed

Uw milieupas is een belangrijke pas. De pas is gekoppeld aan uw woonadres en is alleen voor uw huishouden bedoeld. 

Een paar bewaartips: 

  • Bewaar de pas op een vaste plek in huis.
  • Houd de pas uit de buurt van magneten.
  • Leen de pas aan niemand uit.
  • Maak geen gaatje in de pas, dan werkt de pas niet meer. 

De milieupas hoort bij de woning en blijft daar achter als u verhuist. 

Verhuisd en geen pas in huis?

Bent u verhuisd en ligt er in uw nieuwe woning geen milieupas? Dan heeft u mogelijk recht op een nieuwe gratis milieupas. Bel tijdens kantooruren ons klantcontactcentrum op 0183 68 11 11. Wij helpen u graag.

Vervangende pas aanvragen

Vanaf 1 juli 2025 vraagt u een vervangende milieupas aan via onze website of Waardlanden-app. De betaling gaat via iDEAL.

Veelgestelde vragen over een vervangende milieupas

Bent u uw milieupas kwijt, dan kunt u een nieuwe milieupas aanvragen. Het is belangrijk vermissing zo snel mogelijk te melden. We blokkeren dan uw oude pas. Na uw aanvraag ontvangt u binnen 5 werkdagen de nieuwe milieupas. Neem contact op met ons klantcontactcentrum. Wij helpen u graag.

Let op:

  • vanaf 1 juli 2025 betaalt u € 15,00 voor een vervangende milieupas.
  • de milieupas hoort bij de woning. U laat de pas dus achter als u gaat verhuizen.

Als u uw milieupas bent verloren, kunt u een nieuwe aanvragen. Het is belangrijk om de vermissing snel te melden, zodat we de oude pas direct kunnen blokkeren. Binnen 5 werkdagen ontvangt u de nieuwe pas. Neem contact op met ons klantcontactcentrum voor hulp.

Let op:

  • vanaf 1 juli 2025 betaalt u € 15,00 voor een vervangende milieupas.
  • de milieupas hoort bij de woning. U laat de pas dus achter als u gaat verhuizen.

Is uw milieupas kapot, dan kunt u een nieuwe milieupas aanvragen. We blokkeren uw oude kapotte pas en u ontvangt binnen 5 werkdagen een nieuwe milieupas. Neem contact op met ons klantcontactcentrum. Wij helpen u graag.

Let op:

  • vanaf 1 juli 2025 betaalt u € 15,00 voor een vervangende milieupas.
  • de milieupas hoort bij de woning. U laat de pas dus achter als u gaat verhuizen.

Het vervangen van een milieupas kost geld: voor het aanmaken, verwerken, verzenden en de afhandeling door onze medewerkers. Daarom betaalt u vanaf 1 juli een vergoeding van €15,00 bij verlies of schade. Zo blijft het systeem eerlijk én de kosten beheersbaar voor alle inwoners. Alleen wie een nieuwe pas nodig heeft, betaalt ervoor. Tegelijkertijd stimuleren we met deze maatregel dat inwoners zorgvuldig met hun pas omgaan. De pas is namelijk belangrijk: deze is nodig om de verzamelcontainers voor restafval en gft te openen en voor toegang tot de milieustraten. De pas is gekoppeld aan uw woonadres en is alleen voor uw huishouden bedoeld. Bewaar hem daarom goed, net als andere belangrijke passen. 

Verhuist u naar een adres waar geen pas aanwezig is? Dan ontvangt u kosteloos een nieuwe pas. Neem contact op met ons klantcontactcentrum. Wij helpen u graag. 

De milieupas hoort bij de woning. De pas blijft dus achter als u gaat verhuizen.
Is er geen pas in de woning waarvan u de nieuwe bewoner bent, meldt dit dan direct. Dan blokkeren we de oude pas die is gekoppeld aan uw adres en u ontvangt een nieuwe milieupas. Neem contact op met ons klantcontactcentrum. Wij helpen u graag.