Let op: gewijzigde openingstijden en ophaaldagen rond de feestdagen

De feestdagen komen eraan. Dat betekent dat wij in sommige plaatsen afval en grondstoffen op een andere dag ophalen. Ook zijn wij tijdens de feestdagen gesloten. Bekijk hier de afwijkende openingstijden.

Houd rekening met gewijzigde ophaaldagen

In verband met de aankomende feestdagen kan uw afval op een andere dag worden opgehaald.  Bekijk hier of wij afval en grondstoffen in uw woonplaats op een andere dag inzamelen. 

Doorgaan naar website
Skip to content
Afwijkende openingstijden en inhaaldagen rondom feestdagen
  • Inwoners
  • Bedrijven
Waardlanden
nl Nederlands
en English
es Español
pl Polski
ro Română
tr Türkçe
uk Українська
ar العربية
  • Actueel
    • Berichten
    • Agenda
  • Afval en grondstoffen
    • Inzameling afval en grondstoffen
    • Overzicht producten en materialen
    • Afvalkalender en aanbiedregels
    • Scheidingswijzer
    • Milieupas
    • Hergebruik en reparatie
    • Milieustraten
    • Afvalstoffenheffing en tarieven
    • Ophaaldagen feestdagen
    • Kerstbomeninzameling
  • Hulp en tips
    • Lekker opgeruimd
      • Waarom minder afval
      • Afval voorkomen, scheiden en recyclen
      • Nieuwsbrief
    • Samen door de seizoenen
    • Tips
    • Aanpak zwerfafval
    • Milieueducatie
  • Over ons
    • Onze dienstverlening
    • Samen afvalvrij
    • Bestuur
      • Jaarstukken en begroting
      • Vergaderstukken
    • Werken bij Waardlanden
    • Wet open overheid
      • Organogram
  • Zelf regelen
    • Melding doen
    • Milieupas aanvragen
    • Aanhangwagen lenen
    • Controle storting
    • Grofvuilafspraak
    • Noodlediging
    • Verhuizen
    • Zakjes bestellen
    • Inloggen oud papier
  • Contact
    • Waardlanden-app
    • Veelgestelde vragen
      • Afval- en grondstoffenbeleid
      • Afvalstoffenheffing en recycletarief
      • Afval scheiden
      • Babyluiers en medisch afval
      • Containers
      • Milieupas
      • Grofvuil
      • Milieustraten
      • Toezicht en handhaving
      • Verhuizen
      • Zwerfafvalpas
  • Actueel
    • Berichten
    • Agenda
  • Afval en grondstoffen
    • Inzameling afval en grondstoffen
    • Overzicht producten en materialen
    • Afvalkalender en aanbiedregels
    • Scheidingswijzer
    • Milieupas
    • Hergebruik en reparatie
    • Milieustraten
    • Afvalstoffenheffing en tarieven
    • Ophaaldagen feestdagen
    • Kerstbomeninzameling
  • Hulp en tips
    • Lekker opgeruimd
      • Waarom minder afval
      • Afval voorkomen, scheiden en recyclen
      • Nieuwsbrief
    • Samen door de seizoenen
    • Tips
    • Aanpak zwerfafval
    • Milieueducatie
  • Over ons
    • Onze dienstverlening
    • Samen afvalvrij
    • Bestuur
      • Jaarstukken en begroting
      • Vergaderstukken
    • Werken bij Waardlanden
    • Wet open overheid
      • Organogram
  • Zelf regelen
    • Melding doen
    • Milieupas aanvragen
    • Aanhangwagen lenen
    • Controle storting
    • Grofvuilafspraak
    • Noodlediging
    • Verhuizen
    • Zakjes bestellen
    • Inloggen oud papier
  • Contact
    • Waardlanden-app
    • Veelgestelde vragen
      • Afval- en grondstoffenbeleid
      • Afvalstoffenheffing en recycletarief
      • Afval scheiden
      • Babyluiers en medisch afval
      • Containers
      • Milieupas
      • Grofvuil
      • Milieustraten
      • Toezicht en handhaving
      • Verhuizen
      • Zwerfafvalpas
  • Afvalkalender
  • Openingstijden milieustraten
  • Welk afval waar

Klachten- en meldingenprocedure

Inleiding

Klachten zijn voor organisaties gratis adviezen. Een kans om van fouten te leren en de dienstverlening en bedrijfsvoering te verbeteren. Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met klachten. Als publieke afvaldienstverlener willen we hierin een belangrijke stap maken en daarom hebben we een klachten- en meldingenprocedure. De doelstelling van deze procedure is het onderzoeken, beoordelen en toezien op de behandeling en afhandeling van klachten en meldingen van inwoners.

Definitie klacht

Een klacht is een mondelinge, telefonische of schriftelijke uiting van ongenoegen over de wijze waarop Waardlanden zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een externe partij  heeft gedragen.

Definitie melding

Een melding is een schriftelijke of mondelinge (kennisgeving) uiting over een gebeurtenis, geconstateerde waarneming of feit die verband houdt met de taken van Waardlanden.

De klachtencoördinator

Deze functionaris heeft de volgende taken:

  1. Zorgt voor registratie van de ingediende klachten en meldingen op basis van een volledig ingevuld 'klachtenregistratie formulier';
  2. Zorgt voor een schriftelijke ontvangstbevestiging naar de klager/melder;
  3. Zorgt ervoor dat de klacht/melding ter afhandeling wordt aangeboden aan de daarvoor verantwoordelijke functionaris (klachtafhandelaar);
  4. Bewaakt dat de klacht/melding binnen de daarvoor gestelde termijn wordt afgehandeld;
  5. Stelt per kwartaal een rapportage aan het bestuur op over de geregistreerde klachten/meldingen. Hierin wordt inzicht gegeven in het aantal en aard van de klachten, de wijze van afhandeling en (indien relevant) de maatregelen die naar aanleiding van de klachten zijn doorgevoerd. Er zullen geen privacygevoelige gegevens in de rapportage worden opgenomen.

Indienen klacht

Een klacht kan schriftelijk of per mail worden ingediend.

  • De klaagbrief wordt opgestuurd naar: Waardlanden, t.a.v. de klachtencoördinator, Postbus 555, 4200 AN Gorinchem;
  • Per mail kunnen klachten gemaild worden naar info@waardlanden.nl.

Een klacht bevat:

  • Naam, telefoonnummer en eventueel e-mailadres van de klager;
  • Gegevens over de dienstverlening waarover de klacht is ontstaan;
  • Relevante informatie over de klacht (feiten, omstandigheden, data of gebeurtenissen waarover wordt geklaagd).

Indienen melding

Een melding kan mondeling, schriftelijk of per mail worden ingediend.

  • Schriftelijke meldingen worden opgestuurd naar: Waardlanden, t.a.v. de klachtencoördlnator, Postbus 555, 4200 AN Gorinchem;
  • Per mail kunnen meldingen gemaild worden naar info@waardlanden.nl;
  • Mondelinge meldingen kunnen op 0183-681111 gemeld worden.
  • Meldingen kunt u doen op waardlanden.nl of in de Waardlanden-app.

Een melding bevat:

  • Naam, telefoonnummer en eventueel een e-mailadres van de melder;
  • Relevante Informatie over de melding (feiten, omstandigheden, data of gebeurtenissen waarover de melding betrekking heeft).

Behandeling en afhandeling van de klacht of melding

De procedure van behandeling en afhandeling wordt gecoördineerd door de klachtencoördinator:

  • Als de klacht betrekking heeft op de klachtencoördinator zelf dan wordt deze vervangen door een persoon, aan te wijzen door het bestuur van Waardlanden;
  • De klager ontvangt binnen 5 werkdagen een bevestiging per e- mail of per post van de klachtencoördinator waarin gemeld wordt dat de klacht in behandeling is genomen en door wie het wordt afgehandeld. De termijn van afhandeling wordt op 6 weken gesteld;
  • Mocht de klacht niet binnen 6 weken afgehandeld kunnen worden, dan wordt de klager hierover tijdig (voor verstrijken van de eerste periode) schriftelijk geïnformeerd met vermelding van de reden van de vertraging en de termijn waarbinnen wel zal worden gereageerd;
  • Indien een klacht niet in behandeling wordt genomen, wordt de indiener hiervan door middel van een gemotiveerde mail/ brief op de hoogte gebracht. Tegen deze beslissing kan de indiener beroep aantekenen bij de betreffende gemeente.
  • De klachtafhandelaar zorgt ervoor dat:
    1. Het dossier wordt bestudeert waarop de klacht betrekking heeft en verzamelt verder alle relevante Informatie;
    2. Eventuele nadere informatie bij de klager wordt ingewonnen;
    3. Het dossier en de nader verkregen informatie wordt beoordeeld en bekijkt deze in verhouding tot de argumenten van de klager;
    4. Het dossier besproken wordt met een ander binnen de onderneming als check op de eigen interpretatie (vier ogen principe);
    5. Er een standpunt wordt ingenomen;
    6. Dat de klager schriftelijk en gemotiveerd over dit standpunt wordt geïnformeerd;
    7. Dat dit standpunt wordt vastgelegd in een klachtendossier;
    8. De klachtencoördinator ontvangt van het ingenomen standpunt een afschrift.

Beroepsprocedure

Als de klager (inwoner) zich niet akkoord verklaard met de afwikkeling van de klacht (waaronder mede begrepen het besluit een klacht niet in behandeling te nemen), kan deze in beroep gaan bij de betreffende gemeente. Dit moet wel binnen een termijn van drie maanden gebeuren na het standpunt van Waardlanden. Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman uit zich niet over het beleid of over de inhoud van wetten maar wel over gedragingen en uitvoeren van de taken van de overheid.

Geheimhoudingsplicht

Alle personen die vanwege hun functie of hun deskundigheid bij de behandeling van de klacht betrokken zijn, hebben een geheimhoudingsplicht ten aanzien van hetgeen bij hen bekend Is geworden ten aanzien van de klacht en zullen zoveel mogelijk zwijgen over de feiten en gegevens van personen die daarbij bij hen bekend zijn geworden.

Registratie van klachten en meldingen

De medewerkers van het klantcontactcentrum van Waardlanden gebruiken het systeem AfvalRis om meldingen en klachten van inwoners over de openbare ruimte te registreren. In AfvalRis (versie 201045) is hiervoor de module 'MeldingKlacht' beschikbaar. 

Situaties

Er kunnen zich verschillende situaties voordoen. Per situatie wordt er gekeken of er sprake is van een melding of een klacht. Een (formele) klacht moet geregistreerd en bewaard worden. De klachtafhandelaar werkt/handelt volgens een vaste procedure. Op een melding rust geen verplichting tot registratie/archivering. Op een melding kan meestal direct actie worden ondernomen. Voor het afhandelen van meldingen gebruikt Waardlanden in het systeem AfvalRls de module 'Meldingklacht'. Bij registratie in dit systeem wordt een meldingenformuller aangemaakt.

Jaarstukken en begroting

Jaarstukken en begroting

Jaarstukken

  • Jaarrekening 2024
  • Jaarrekening 2023
  • Jaarrekening 2022
  • Jaarrekening 2021
  • Jaarrekening 2020
  • Jaarrekening 2019
  • Jaarrekening 2018

Jaarmagazine

  • Jaarmagazine 2023
  • Jaarmagazine 2022
  • Jaarmagazine 2021
  • Jaarmagazine 2020

Begroting

  • Programmabegroting 2026
  • Programmabegroting 2025
  • Programmabegroting 2024
  • Programmabegroting 2023
  • Programmabegroting 2022
  • Programmabegroting 2021
  • Programmabegroting 2020
  • Programmabegroting 2019

Bestuur

Uitvoeringsorganisatie Waardlanden is geen commercieel bedrijf, maar een samenwerkingsverband van de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Vijfheerenlanden. Deze zogenaamde gemeenschappelijke regeling verzorgt voor en namens de vier gemeenten de afvalinzameling.

De taken van de afvalinzameling en verwerking zijn formeel aan Waardlanden overgedragen. Waardlanden voert deze taken uit op basis van de vastgestelde afvalstoffenverordeningen en gemeentelijk beleid van de deelnemende gemeenten. Het bestuur van Waardlanden wordt gevormd door een wethouder uit elk van de vier gemeenten: wethouder Mark de Boer, wethouder Ton van Maanen, wethouder Arco Bikker (voorzitter) en wethouder Jan Nederveen.

Waardlanden 05 bestuur

(📷 Studio Retouched)

Bedrijfsvoeringsorganisatie

De Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) is de belangrijkste grondslag voor samenwerking tussen gemeenten, provincies en waterschappen. De bedrijfsvoeringsorganisatie is een lichte samenwerkingsvorm met een enkelvoudig bestuur. Het bestuur neemt daarbij de dagelijkse bedrijfsvoering op zich, onder toezicht van de gemeenten. De bedrijfsvoeringsorganisatie kan uitsluitend worden ingesteld bij zogenoemde collegeregelingen. Daarmee is de samenwerking automatisch beperkt tot uitvoering of bedrijfsvoering, de wettelijke verantwoordelijkheden van dat college.

Regelingen en statuten

Organisatie

  • Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringorganisatie Reinigingsdienst Waardlanden
  • Kaderstellend Inkoopbeleid Reinigingsdienst Waardlanden 2020

Financieel

  • Financiële verordening 2025

Klachten

Bent u niet tevreden over onze dienstverlening en heeft u een klacht? Dan kunt u een klacht indienen. U kunt deze sturen naar:

Waardlanden
t.a.v. Klachtencoördinator
Postbus 555
4200 AN Gorinchem
E-mail: info@waardlanden.nl

Let op: telefonische en mondelinge klachten en klachten op social media kunnen wij niet in behandeling nemen.

Meer informatie vindt u in de klachten- en meldingenprocedure.

Inloggen oud papier

Vrijwilligers van papierverenigingen kunnen zich hier aanmelden voor de cursus 'Veilig oud papier ophalen'.

Voor vragen kunt u terecht bij papiercoördinator Jos de Lorm: 06-51406861.
Of stuur een mail papier@waardlanden.nl.

 

Aanmelden voor cursus "Veilig oud papier ophalen"

Werken bij Waardlanden

Wil je chauffeur zijn op een modern reinigingsvoertuig? Droom je ervan om onderhoudsmonteur te zijn in een professionele werkplaats? Wil je samen met enthousiaste collega's een bijdrage leveren aan een mooie, schone leefomgeving in onze fraaie regio? Dan is een baan bij Waardlanden écht iets voor jou.

Met een team van zo’n 110 medewerkers verzorgen wij dagelijks de afval- en grondstoffeninzameling voor de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Vijfheerenlanden. We hechten veel waarde aan een sociaal personeelsbeleid. We bieden onze medewerkers een collectieve en aanvullende ziektekostenverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. En dankzij een generatiepact krijgen oudere werknemers gelegenheid eerder minder te gaan werken. Arbeidsvoorwaarden die onze mensen zeer waarderen.

Vacatures

We zijn op zoek naar nieuwe collega's! Heb je interesse? We horen graag van je en kijken ernaar uit om kennis met je te maken.

  • Algemeen directeur

Voor onze organisatie zijn wij op zoek naar een Algemeen directeur. (36 uur per week)

  • Ervaren commmunicatieadviseur

Wij zijn op zoek naar een ervaren communicatieadviseur (32-36 uur per week)

  • Milieucoach

Wij zijn op zoek naar een Milieucoach (32-36 uur per week)

  • Teammanager Beheer openbare ruimte, bedrijfsafval, ondergrondse containers  

Wij zijn op zoek naar een Teammanager Beheer openbare ruimte, bedrijfsafval, ondergrondse containers. (32-36 uur per week)

Nieuw grondstoffenbeleid

Waardlanden is een maatschappelijk bewust reinigingsbedrijf. Wij zetten ons dagelijks in om u inwoners in de gemeenten Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden en Vijfheerenlanden te helpen om afgedankte producten en materialen zo goed mogelijk beschikbaar te houden voor hergebruik en recycling. Dat doen we door diverse mogelijkheden en service te bieden om afval en grondstoffen te scheiden. Onze speerpunten zijn duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Naar een nieuw afval- en grondstoffenbeleid

'Samen voor een afvalvrije en schone gemeente' is de titel van het nieuwe afval- en grondstoffenbeleidsplan. De titel geeft het centrale doel aan waar Waardlanden en de gemeenten de komende jaren naartoe willen werken. In het plan worden de strategie en maatregelen beschreven die moeten leiden naar het meer en beter scheiden van herbruikbaar afval (grondstoffen) en vermindering van de hoeveelheid restafval. Maar ook naar een schonere gemeente.

  • Strategienota 2021 - 2025, Samen voor een afvalvrije en schone gemeente

Ter onderbouwing van de gekozen strategie en maatregelen is een scenario-onderzoek uitgevoerd, een maatregelencatalogus opgesteld en een visiedocument voor de milieustraten opgesteld.

  • Scenario-onderzoek toekomstige inzamelsystemen Waardlanden-gemeenten
  • Mogelijke maatregelen nieuw afval- en grondstoffenbeleid Waardlanden-gemeenten
  • Visiedocument, Een andere kijk op de milieustraten van Waardlanden

De colleges van burgemeester en wethouders van de Waardlanden-gemeenten hebben begin april 2021 het plan en de overige rapporten vastgesteld. De colleges leggen het plan voor aan de gemeenteraden.

Processchema nieuw afval en grondstoffenbeleid

Wat vinden inwoners?

Inwoners zijn nadrukkelijk betrokken bij de totstandkoming van het nieuwe afval- en grondstoffenbeleid. Wensen, motieven en beleving zijn in het voorjaar van 2020 geïnventariseerd met een bewonersenquête. Uit deze enquête kwamen goede suggesties. Deze suggesties hebben we aangevuld met onze suggesties en mogelijke maatregelen, en begin 2021 opnieuw voorgelegd in een tweede bewonersenquête.

  • Bekijk hier het rapport met de resultaten van de bewonersenquête (mei 2020)
  • Bekijk hier het rapport met de resultaten van de bewonersenquête (maart 2021)

Meer weten?

Vind antwoorden op veelgestelde vragen over:

  • Omgekeerd inzamelen in Vianen
  • Het nieuwe afval- en grondstoffenbeleid

Staat uw vraag er niet bij? En heeft u wensen en ideeën over ‘meer grondstoffen, minder restafval’? Naar het contactformulier, wij helpen graag.

Berichten

As uit de houtkachel veilig opruimen en weggooien

01-12-2025 As uit de houtkachel veilig opruimen en weggooien
Een knapperend haardvuur zorgt voor warmte en gezelligheid in huis. Maar wat doet u met de as die overblijft?
Lees meer

Oliebollen bakken? Zo komt u slim van de olie af

01-12-2025 Oliebollen bakken? Zo komt u slim van de olie af
Wat doe je met de olie na het bakken van oliebollen? Vermijd verstoppingen en kies voor een duurzame oplossing: Lever het in!
Lees meer
Alle berichten

Agenda

Geen agenda-items om te tonen

Heeft u een vraag?

0183 68 11 11

Contactformulier

Bijblijven?

Op de hoogte blijven van ontwikkelingen en tips ontvangen over minder afval en nog beter scheiden? Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen

Volg ons op

Ga naar Waardlanden op Facebook Ga naar Waardlanden op Instagram Ga naar Waardlanden op YouTube

Download de app

Afvalkalender, afvalscheidingswijzer, containerlocaties en handige meldingen.

Milieustraten

  • Milieustraat Groot-Ammers (Ecopark)
  • Kringloopplein Nieuw-Lekkerland
  • Milieustraat Gorinchem
  • Milieustraat Hardinxveld-Giessendam
  • Milieustraat Leerdam
  • Milieustraat Vianen

© Copyright 2025

  • Disclaimer & Privacy
  • Toegankelijkheid